TUI at Home heeft vorige week een recordweek gedraaid. ‘We hebben sinds de oprichting in 2011 nog nooit zo’n goede week gehad’, zegt manager Jeroen Otto. Opvallend is volgens hem dat zich veel nieuwe klanten bij ZRA’s melden. ‘Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat de ZRA als winnaar uit de crisis komt’, zegt Otto. ‘Wat ZRA’s de afgelopen twee jaar voor hun klanten hebben gedaan, vertaalt zich nu in boekingen.’
Uit concurrentieoverwegingen noemt Otto geen concrete omzetcijfers, wel de percentages. Afgelopen week is de omzet bij TUI at Home meer dan verdubbeld ten opzichte van dezelfde week drie jaar geleden (januari 2019) en was deze 70 procent hoger dan dezelfde week twee jaar geleden (januari 2020, net voor de coronacrisis).
De hogere omzet is het gevolg van meer boekingen en hogere reissommen. Niet doordat er meer ZRA’s zijn, want dat aantal is bij TUI at Home redelijk stabiel op circa 130. ‘De klant heeft de afgelopen anderhalf jaar veel gespaard en wil eindelijk weer eens weg. Daarom mag de vakantie dit jaar wat kosten.’ Populaire bestemmingen zijn Dubai, Aruba, Bonaire en Curaçao, terwijl ook Mexico (sinds kort weer in het aanbod) het goed doet. ‘Dat levert leuke reissommen op.’
Volgens Otto weten niet alleen vaste klanten de ZRA te vinden, maar ook veel nieuwe klanten. Dat gebeurt deels via de website, maar vooral via mond-tot-mond reclame. ‘Mensen wisselen ervaringen uit, zeker in deze tijd. We zien een grote groep klanten die voor het eerst bij een ZRA komt. Mensen willen ontzorgd worden en zoeken vaak hulp in de huidige wirwar van coronaregels bij het reizen. Dat zie je niet alleen bij de ZRA’s van TUI at Home. ZRA’s zijn in het algemeen goed in het ontzorgen van de klant. Ik zei het al eerder: je kunt nu oogsten wat je eerder hebt gezaaid. Maar het komt niet vanzelf, als ZRA moet je er hard voor werken. Als organisatie gaan we dit jaar voor groei, maar wel met mate, met alleen de juiste ZRA’s.’
Berichten