Een hoekpand met grote ramen, volop parkeergelegenheid in de directe omgeving en een publiekstrekker als de Albert Heijn aan de overkant. Dat zijn enkele kenmerken van het nieuwe reisbureau van TUI in Laren.
Het reisbureau werd vrijdagmiddag officieel geopend door Suzanne Goossen, Head of Retail van TUI, regiomanager Antonette Kooijman en de Larense wethouder Flip de Groot (Economische Zaken, D66). Het reisbureau in het centrum van Laren heeft als eerste TUI-store een geheel nieuwe inrichting. Retailbaas Suzanne Goossen spreekt van een modulair concept. De inrichting is ingesteld op diverse soorten klanten en hun specifieke wensen.
Informeel
Voor klanten die zich informeel willen oriënteren, is er links bij binnenkomst de zithoek annex coffeecorner, inclusief makkelijke banken. Klanten die meteen willen boeken, kunnen terecht in een van de twee ´huisjes´ die staan opgesteld tegen de achterwand, waar zij in alle beslotenheid met de reisadviseur kunnen overleggen.
Dan is er nog de informele hoge tafel, de ´bar´ rechts in de winkel, met uitzicht op een groot tv-scherm waarop klanten kunnen meekijken met het laptopscherm van de reisadviseur. En tenslotte is er rechts achterin de winkel een besloten hoekruimte met een ronde tafel, bedoeld voor groepen, eveneens met een groot scherm aan de muur waarop de reisverkoper het aanbod kan tonen. In het midden van de winkel, in het verlengde van de voordeur, staat een hoge zuil. Als het druk is, kunnen klanten hier inchecken en worden zij afhankelijk van hun wensen doorverwezen naar een van de vier balieconcepten.
´Ons huidige shopconcept was niet echt verouderd, maar was op onderdelen wel aan vernieuwing toe´, zegt Suzanne Goossen. ´Uit onderzoek blijkt dat klanten de uitstraling van de bestaande shops wat zakelijk vinden. Bovendien hebben ze het gevoel dat ze meteen een transactie moeten doen. Met ons nieuwe concept willen we juist de drempel verlagen om binnen te komen. We richten ons nu veel meer op klanten die van A tot Z ontzorgd willen worden. We spelen meer in op de wensen en verwachtingen van de klant. Dat betekent ook dat onze winkelmedewerkers niet op één werkplek zitten, maar wisselen aan de hand van de behoefte van de klant.´
Combinatie
Wethouder Flip de Groot noemt de winkel een aanwinst. Hij onderschrijft de uitgangspunten van de TUI-winkel. ‘Ik geloof in de combinatie van zelfservice, maatwerk en zelf op Google zoeken om je te oriënteren. De inwoner van Laren is koopkrachtig, die gaat niet zelf uren op internet zitten zoeken. Mijn inschatting is dat die geheel ontzorgd wil worden.’ Onderdelen van het nieuwe shop-concept zijn naast Laren ook zichtbaar in vernieuwde TUI-shops in Dordrecht, Gorinchem en Deventer.
Volgens Suzanne Goossen is de winkel in Laren een voorbeeld van hoe de nieuwe/vernieuwde shops van TUI eruit gaan zien. Deze moeten wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Goossen noemt enkele vaste onderdelen die zij wil kunnen afvinken; geen winkel in het centrum van een grote stad, maar liefst in een middelgrote gemeente. En liefst een hoekpand met veel ramen (en invallend daglicht), liefst in de nabijheid van goed bereikbare parkeergelegenheid, liefst tegenover of bij een grote supermarkt in de buurt en liefst met een andere publiekstrekker op loopafstand. In Laren heeft TUI de voormalige winkel van Rituals betrokken, dat naar een groter pand aan de overkant is verhuisd. Goossen: ‘We zitten hier op een A-locatie. En bij een A-locatie hoort een A-vestiging.’
TUI beschikt inmiddels over 140 eigen reisbureaus.
Foto boven: Bij de opening van de TUI-shop in Laren (vlnr): Suzanne Goossen, wethouder Flip de Groot en Antonette Kooijman.
Berichten