- In Europa zijn op de grond geen grenzen meer, maar in de lucht wel.
- Op dit moment moeten piloten in Europa nog duizenden kilometers omvliegen door een gefragmenteerd luchtruim.
- Bijvoorbeeld op een route van Amsterdam naar Genève vliegen we 120 km om.
Door efficiënter en directer te vliegen kunnen we tussen de 6% en 10% CO2-uitstoot in Europa reduceren. Naast CO2 besparing is de passagier ook sneller op de plaats van bestemming.
KLM is positief over het Europees initiatief om te komen tot één gemeenschappelijk Europees luchtruim (Single European Sky 2+). Een Europees luchtruim draagt direct positief bij aan de gezamenlijke ambitie van de luchtvaart om uitstoot te verminderen. Naast onze investeringen in vlootvernieuwing, duurzamere brandstoffen en een efficiënte grondoperatie is Single European Sky 2+ nodig voor het behalen van KLM’s duurzaamheidsdoelstellingen.
Commitments: wereldwijd, Europees en nationaal
KLM heeft sterke ambities als het gaat om het verder verduurzamen van de luchtvaart. We werken samen met het Science Based Targets initiatief (SBTi) om de verlaging van CO2-uitstoot in lijn te brengen met het traject voor luchtvaart om ruim onder de 2°C-opwarming te blijven, zoals bepaald in het in 2015 ondertekende klimaatakkoord van Parijs. In Europees verband steunt KLM daarnaast de maatregelen in het Fit for 55-pakket die de luchtvaartindustrie echt helpen duurzamer te worden. Tevens is KLM deelnemer aan het Akkoord Duurzame Luchtvaart in Nederland waarin concrete reductieplannen tussen de sector en overheid zijn overeengekomen.
Berichten