D-reizen-ZRA-2022-2

D-reizen lanceert opnieuw eigen ZRA-formule

D-reizen gaat opnieuw een eigen ZRA-formule uitrollen. Heidi Plagmeijer uit Julianadorp heeft zich als eerste ZRA aangesloten. De overeenkomst werd dinsdag op het hoofdkantoor van D-reizen/Prijsvrij in Den Bosch ondertekend.

Het oude D-reizen/D-rt Groep beschikte over 20 tot 30 ZRA’s die onder de vlag van D-reizen opereerden. Nu D-reizen onder leiding van Prijsvrij een nieuwe start heeft gemaakt, wordt er weer een ZRA-tak opgezet, naast de inmiddels 80 reisbureaus die weer zijn geopend.

Om nog meer landelijke dekking te hebben, zijn de ZRA’s een goede aanvulling op de nieuwe winkels van D-reizen, zegt Michelle de Wit, Retail Directeur van D-reizen.

‘Onze ZRA’s maken gebruik van de bekende naam D-reizen en kunnen meeliften op de goede commerciële afspraken die we met onze leveranciers hebben gemaakt. We kunnen ZRA’s een onderscheidend product bieden, want naast vrijwel alle bekende touroperators hebben we ook ons eigen huismerk D-holidays. D-holidays stelt zelf pakketreizen samen, die ZRA’s als kant- en klaar pakket aan de klant kunnen verkopen. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering en kwaliteit van de reis ligt bij D-holidays en niet bij de ZRA. Ook waarborgen we hiermee de continuïteit van onze organisatie. En natuurlijk zijn we blij dat we recent overeenkomsten met TUI en ANWB Reizen hebben kunnen sluiten. Maar waar het om gaat, is dat we klanten een passende reis kunnen bieden. Dat is belangrijker dan een merk. We bieden onze ZRA’s alle tools om hun werk zo optimaal en efficiënt mogelijk te kunnen uitvoeren.’

Aanvulling
De Wit wil de ZRA-tak langzaam maar gestaag uitbouwen. ‘We zien ZRA’s als een goede aanvulling op onze winkels. Er zijn al gesprekken met potentiële ZRA’s gaande. Het is mooi als we dit jaar op 10 uitkomen, maar als het er meer worden, is dat ook goed. We hoeven niet opeens razendsnel te groeien. We willen bouwen en gaan voor een goede relatie met ondernemers die bij ons passen.’

Voor de aanwas van ZRA’s richt D-reizen zich deels op kandidaten van buiten de branche en op mensen die de reisbranche tijdens de coronacrisis hebben verlaten en graag weer terug willen. ‘Veel mensen zijn bij een GGD of in een andere sector gaan werken, maar missen toch de hectiek en bijzondere sfeer van de reisbranche.’

Om buitenstaanders snel het vak te leren, gaat D-reizen samenwerken met het toeristisch onderwijs en/of opleidingsinstituten, al dan niet met baangarantie als het om een functie in een reisbureau gaat, of een ZRA-garantie.

‘Mensen die als ZRA aan de slag willen, kunnen dan tijdens de opleiding kiezen voor een extra module ondernemerschap.’
De opleidingskosten worden door D-reizen als een voorschot betaald, die ZRA’s later kunnen terugbetalen uit hun verdiensten.

Website
Om ZRA’s voor de consument makkelijker vindbaar te maken, krijgen ze een plek op de website van D-reizen, tussen de reisbureaus. Op die manier kunnen klanten eenvoudig een ZRA in de buurt zoeken. Daarnaast wordt bekeken of aanvragen voor reisvoorstellen, die online en telefonisch bij het hoofdkantoor van D-reizen binnenkomen, bij grote drukte kunnen worden doorgestuurd aan ZRA’s. Er wordt onderzocht of deze salesleads juridisch zijn toegestaan.

ZRA’s die zich aansluiten, betalen een vaste fee van 30 euro per maand. Daarnaast geldt een volgens De Wit ‘minimale afdracht per dossier’, die afhankelijk is van de reissom. Er zijn staffels tot 500 euro, van 500 tot 2.500 euro en meer.
Linda Ammerlaan is als retail-assistent het aanspreekpunt voor bestaande en nieuwe ZRA’s. Volgens haar is er een goede voedingsbodem voor ZRA’s onder de vlag van D-reizen. Zij spreekt van ‘oude nieuwe klanten’ in regio’s waar vorig jaar winkels van D-reizen zijn gesloten en waar nog geen nieuwe zijn geopend.

Heidi Plagmeijer, de eerste ZRA van het nieuwe D-reizen, kan terugkijken op jarenlange ervaring in de reisverkoop. Ze werkte ooit bij de Rabobank en later bij Zonvaart, ook als ZRA onder de naam Heidi’s Reiswereld sinds 2013. Bij de overname van Zonvaart is zij meegekomen naar D-rt Groep, maar dat stopte bij het faillissement van vorig voorjaar. ‘Ik heb de coronacrisis afgewacht en kies nu bewust voor D-reizen omdat het nog steeds het bekendste merk is. Maar in mijn regio, in de buurt van Den Helder, is mond-tot-mond reclame het belangrijkst.’

Dan nog een gewetensvraag aan Michelle de Wit, die in het verleden mede aan de wieg stond van Mijn ReisKennis, de ZRA-formule van Travelcenter De Wit. Als iemand ZRA wil worden, adviseer je dan D-reizen of Mijn ReisKennis?
‘Dat hangt heel erg van de persoon af. Het zijn alle twee prima organisaties. Een ZRA kiest voor een partij die bij hem of haar past. D-reizen heeft een sterke landelijke uitstraling, Mijn ReisKennis is wat kleinschaliger. De keus is aan de ZRA.’

Foto (vlnr): Linda Ammerlaan (retail assistent), Heidi Plagmeijer (ZRA), Anet Huzen (retail manager) en Michelle de Wit (retail directeur).

Berichten

Meest gelezen

Nieuwste cursussen

Nieuwste vacatures

Aankomende events

Mis niets en schrijf je hier in op onze nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.