Het was een krankzinnig, super-hectisch en uitdagend jaar. Zo bestempelde Coby van Dongen, commercieel directeur van de Jong Intra Vakanties, maandagmiddag tijdens de virtuele nieuwjaarsreceptie voor reisagenten het afgelopen jaar. In twee online sessies, die ieder ruim 60 deelnemers telden, werd kort teruggeblikt en werden reisagenten bijgepraat over de plannen voor het nieuwe jaar. Voor de camera zaten naast Van Dongen het salesteam en enkele productmanagers van de Jong Intra.
‘Vorig jaar begon met een lockdown en nu zitten we weer in een lockdown. In die tussenliggende periode hebben we samen met jullie een topprestatie moeten leveren, want we hebben elke dag meerdere keren de ´wat als-vraag´ moeten beantwoorden van klanten die onzeker waren.’ Klanten zoeken momenteel meer dan ooit advies over de inreisregels per land, de benodigde vaccinaties en de lokale regels. Dat de regels soms per week wisselen, maakt het werk van de reisadviseur er niet makkelijker op, stelde Van Dongen.
‘Je moet onderhand een universitaire studie hebben gehad om wijs te worden uit die wisselende regels. Na een lange lockdown ging de branche er in juni in geloven, toen de boekingen stevig op gang kwamen. Toen kwam omikron en moesten we weer gaan omboeken en annuleren. We hebben zelfs onze kerstreizen moesten annuleren. Ik vond dat vreselijk, maar klanten hadden alle begrip.’
De Jong Intra heeft de afgelopen maanden veel geïnvesteerd in verbeteringsprocessen, andere werkwijzen en techniek. Op dit moment wordt er een nieuwe website voor reisagent en consument gebouwd. Daarmee is de touroperator uit Ridderkerk klaar voor de toekomst. ‘Het is nu nog rustig, maar niemand twijfelt eraan dat we het in het voorjaar en in de zomer weer druk krijgen. Er worden veel inhaalreizen gemaakt, de spaarvarkens zijn goed gevuld. De Jong Intra is er klaar voor, ook voor de last minute-vraag.’
Het hele productaanbod passeerde de revue, van de autorondreizen en fly-drives tot zonvakanties, busreizen, wintersport en verre reizen.
Verre reizen
‘Er zit weer beweging in de verre reizen. De VS, Canada en Zuid-Afrika zijn weer open. De offertes en boekingen nemen weer toe’, stelde manager touroperating Paul van Laarhoven, die voor Azië een langzamer herstel verwacht. ‘De verwachting is dat Azië vanaf april weer stapsgewijs open gaat.’
De Nederlandse Antillen (Aruba, Bonaire en Curaçao) die afgelopen zomer werden gelanceerd, doen het goed bij de Jong Intra. De citytrips worden erg goed geboekt. Hier is volgens retail executive Sarena Zijlmans sprake van een inhaaleffect. ‘Klanten willen er heel graag op uit.’ Naast de gebruikelijke steden zijn Las Vegas, New York en Dubai de nieuwe succesnummers onder de citytrips.
Flexibiliteit
De vraag is hoe we het vertrouwen van de consument terugwinnen, stelde Van Dongen, die zelf het antwoord gaf. ‘Flexibiliteit is key.’ De Jong Intra lanceert later deze week een nieuw flex-pakket dat klanten kunnen bijboeken en waarbij kosteloos omboeken tot vier weken voor vertrek is inbegrepen.
Nu de Vakantiebeurs is geannuleerd, kan de Jong Intra de beroemde Coby’s Friet niet serveren. Daar is net als vorig jaar een creatieve oplossing voor bedacht. Agenten kunnen zelf een frietje mét kopen en voor het aankoopbedrag een tikkie naar de Jong Intra sturen. Voorwaarde is wel dat zij een leuke frietfoto bijsluiten. De leukste foto wordt beloond met een tegoedbon van 50 euro te besteden bij een lokale ondernemer.
Foto: Bijgaande foto werd vorig jaar gemaakt tijdens de viering van het 45-jarig jubileum van Coby van Dongen bij de Jong Intra Vakanties.
Berichten