KLM en Thalys hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor het doorontwikkelen van het Air/Rail-product, zodat het aantrekkelijker wordt voor klanten om hier gebruik van te maken. Doel is om het aantal klanten dat met de trein van Brussel naar Schiphol (v.v.) reist om daar over te stappen op een KLM-vlucht, te vergroten.
KLM biedt al langer de mogelijkheid om het traject Brussel-Schiphol met de hogesnelheidstrein Thalys af te leggen om vervolgens over te stappen op het vliegtuig (en vice versa). Voor de coronacrisis koos 20 tot 25 procent van de transferreizigers hiervoor, wat neerkomt op circa 36.000 klanten per jaar. KLM en Thalys willen dit aandeel verhogen. KLM koopt daarom een aantal stoelen in bij Thalys, waardoor één dagelijkse vlucht tussen Schiphol en Brussel niet meer nodig is. Deze zijn vanaf nu boekbaar op KLM.com, met reisdatum vanaf 17 juli 2022.
Alleen het boekbaar maken van de trein is echter niet genoeg om te voldoen aan de behoeften van transferpassagiers. Het overgrote deel van de overstappende reizigers maakt nog steeds gebruik van de Air/Air-verbinding. Daarom is het nodig om nu de volgende stap te zetten en Air/Rail verder te ontwikkelen. Hiermee geven we invulling aan de Actieagenda Trein en Luchtvaart, zoals opgesteld met partners in 2020.
Wat gaan KLM en Thalys doen?
Er is een aantal voorwaarden voor een succesvolle vervanging gedefinieerd, die zowel door de trein- als luchtvaartsector worden onderschreven:
- Internationale treinen moeten stoppen op Schiphol;
- De aankomst en vertrektijden van Air/Rail sluiten op elkaar aan;
- De IT-systemen van luchtvaart- en spoorwegmaatschappijen moeten met elkaar kunnen communiceren (onder andere voor check-in, boarden, omboeken passagier bij verstoringen, enzovoorts).
- Daarnaast zijn een integrale bagageoplossing in de trein in de vorm van een beveiligd compartiment en een efficiënt bagageoverslagpunt op Schiphol noodzakelijk voor een snelle en comfortabele transfer;
- Voor passagiers die per spoor op Schiphol aankomen is er een aparte doorstroomroute naar de gate.
In het geval van Schiphol-Brussel voldoet Thalys al aan de eerste twee voorwaarden. Voor punt drie, het met elkaar communiceren van IT-systemen, hebben KLM en Thalys een ‘workaround’ oplossing gevonden. De stoelen die KLM inkoopt op Thalys-treinen, worden handmatig in het IT-systeem van KLM geladen. Hierdoor ontvangen klanten die met de trein reizen en onder deze oplossing vallen dezelfde service en communicatie als degenen die voor het vliegtuig kiezen.
Dit betekent dat klanten al op station Brussel-Zuid in kunnen checken voor de gehele reis en ook instapkaarten krijgen voor het gehele traject, zowel het gedeelte per trein als per vliegtuig. KLM zorgt ervoor dat klanten bij verstoringen worden geïnformeerd en omgeboekt, ongeacht of die de trein of het vliegtuig betreffen. Ook ontvangen zij van KLM informatie over de voorbereiding van de reis en over transfers. Deze tijdelijke oplossing zullen KLM en Thalys evalueren met onze internationale klanten.
Verder is het belangrijk dat reizigers hun ruimbagage al op het station kunnen inchecken en laten doorlabelen naar de eindbestemming. Daarnaast hebben zij idealiter een aparte doorstroom op Schiphol, zodat ze snel kunnen overstappen. Dit alles is nu nog niet het geval. Over de invulling van deze voorwaarden is KLM nog in gesprek met de betrokken partijen.
Treinschema
Het schema van de treinen waarop KLM stoelen heeft ingekocht is als volgt:
– BRU-AMS: TH9357 dagelijks behalve zaterdag, TH 9351 op zaterdag
ma/di/wo/do/vr/zo v. 16:52 a. 18:25; za v. 15:52 a. 17:25
– AMS-BRU: TH9376 dagelijks behalve zaterdag, TH9382 op zaterdag
ma/di/wo/do/vr/zo v. 17:34 a. 19:08; za v. 18:34 a. 20:08
Alle tijden zijn lokaal.
Op de foto v.l.n.r.: Boet Kreiken (KLM) en Bertrand Gosselin (Thalys)
Berichten